Gamle bilder

Verneforeningen Gamle Drøbak har mange gamle bilder fra Drøbak og omegn. Det meste av vårt arkiv er bygd opp av gaver fra medlemmer eller folk med tilknytning til Drøbak på en eller annen måte. Verneforeningen avholdt i 1973 en stor fotoutstilling med Drøbaksbilder. Dette var grunnlaget for utgivelsene av foreningens to bøker: “Bilder fra en svunden tid” (1974) og “Drøbak – 100 år i bilder” (1991). Vårt arkiv og stadige private gaver har også lagt grunnlaget for at foreningen har gitt ut Drøbakskalenderen hvert år siden 1984. Vi er som du sikkert forstår alltid interessert i å finne flere bilder. Dersom du har noen bilder eller album liggende med motiver av mennesker, hus, steder eller miljøer fra “vårt” området så ta gjerne kontakt med oss. Du kan gjerne bruke “kontakt” muligheten på Web-siden eller ringe. Vi sørger for kopiering slik at dine originalbilder ikke blir skadet. Vi har et samarbeid med Follo Museum om fotoregistrering, og arbeider nå med forprosjektet til et Bygningshistorisk Arkiv for Drøbak, hvor også Statsarkivet er med. Vi har en egen gruppe entusiaster som arbeider med bildesamlingen og aktiviteter knyttet til denne.

Har du tid til overs og har lyst til å hjelpe oss å gjøre noe med de gamle bildene, så kan du gjerne ta kontakt med oss.

I det følgende ser du noe av det vårt arkiv inneholder. Vi viser eksempler på våre gamle bilder (og en bruk av disse) ved å vise bilder fra en utstilling som er laget til “FROGN FROGNERE FROGNEST”. Etter at utstillingen var ferdig på “Varmbadet” ble den hengt opp på Drøbak Turistinformasjon. Etter at utstillingen var ferdig på Drøbak Turistinformasjon ble den tilbudt skolene. Vi viser først det gamle bilde og deretter nye bilder som viser stedet og situasjonen slik den er i dag. Vil du gjerne ha noen av de gamle bildene kan disse bestilles fra oss.

Kjenner du deg igjen?

Klikk på bildene for å se hvordan det ser ut nå!