Hitlers bursdag feiret i Drøbak

I Pensjonistnytt nr 3/1998 side 24 finner vi følgende melding. Vi takker Bernhard Magnussen for tillatelse til å gjengi meldingen og bildet:

ET HISTORISK KRIGSBILDE
Under den tyske okkupasjonen 1940-45 var det i Drøbak og på Oscarsborg forelagt opp til 1000 mann. Oscarsborg og Husvik var rekreasjonsområder for tyske soldater som hadde kjempet på Østfronten.
I Drøbak ble flere eiendommer beslaglagt; Biologen i Båthavna, Solgry, Frk. Holstads villa (Thor Eggen), Lehmanshuset på Dampskipsbrygga. I øvre etasje med takterasse i Amanda Svensonbygget (Folkøy) i Torggata hadde den tyske Ortskomandant kontorer og god utsikt til Drøbak sentrum.
hitler

Til det fotografiet som vi gjengir ovenfor knytter det seg en spennende historie: 20. april 1941 ble som vanlig for Hitlers fødselsdag markert av tyskerne. Oppstilling på Bankløkka, marsj gjennom gatene med trommer og piccolofløyter, sang og hornmusikk. Musikken og den første troppen har akkurat rundet Bankhjørnet. På toppen av Amanda Svensonbygget står den tyske Ortskomandant med sitt fotoapparat og foreviger situasjonen. Var han oppmerksom på at Drøbak-ungdommene hadde stilt seg opp utenfor Banken og urmaker Arthur Johansen for å demonstrere? Sønn til urmakeren, Reidar Rønningen og hans venn Arne Eide hadde fått urmakeren til å trekke ned blendingsgardinene og selv står de og noen venner og snur ryggen til tyskerne i forakt. Foran bankvinduet på hjørnet står Per Haagensen (Ravne) og Sverre Haakon Christophersen demonstrativt med ryggen til opptoget. Heldigvis for de norske guttene hadde den tyske Ortskomnandant en viss sympati for nordmenn, ja i den grad at han ble beordret tilbake til Tyskland i et troppetransportskip. Underveis ble skipet torpedert av de allierte og Ortskomandant og flere med han ble plukket opp av ubåten og brakt til England som krigsfanger. Ortskomandant hadde filmen med seg og den og andre papirer ble selvsagt tatt fra han. Bildet var midt i blinken for de allierte og ble gjengitt i den frie pressen verden over.

Reidar Rønningen har mer å fortelle om dette unike bildet, som han fikk kjennskap til da krigen var over. Arthur Johansen, Reidars far hadde en svoger, Erling Smedhus, som før krigen hadde emigrert til Seattle i USA. Under krigen ser han fotografiet fra Drøbak gjengitt i lokalavisen i Seattle, og forretningsskiltet i Torggaten for urmakerforetningen vekker nostalgiske følelser og minner fra hans oppvekst i Drøbak. Han hadde tidlig sluttet å skrive hjem til sin familie her, men straks krigen var over gjenopptok han forbindelsen.

Så til slutt ble det en solskskinnshistorie av Ortskandantens blinkskudd.                                        BM.

Sverre Haakon Christophersen ble senere ansatt i NRK og var med på å bygge opp Fjernsynet i Norge. Han var et mangeårige medlem og senere æresmedlem av Verneforeningen Gamle Drøbak og har hatt en enorm betydning for den gamle byen ved fjorden og det bygningsmiljø han kjempet iherdig for å verne.