Som kjent er det ikke tillatt med privat fyrverkeri i Vernesonen i Drøbak. Hvert år arrangerer Drøbak  Vel felles fyrverkeri for barna – og senere for de voksene. Verneforeningen var glad for å kunne støtte tiltaket:

Smalt til med fyrverkeri-gave: – Med denne er vi halvveis til målet

Pengegave: Verneforeningen Gamle Drøbak, ved Anne Gulliksen (til høyre), overrakte en sjekk på 10.000 kroner til Astrid Halmøy og Geir Aaslund i Drøbak Vel. Foto: Ivar Ruud Eide

Under planleggingsmøtet i Drøbak Vel, kom en sjekk rullende inn fra sidelinjen. – Gledelig, sier Astrid Halmøy i fyrverkerikomiteen.

Startskuddet for et gnistrende fyrverkeri i Båthavna gikk nyttårsaften 1999. Rundt 20 år senere har mange hatt glede av å samles rundt smell og ildsprut i alle regnbuens farger.

Nylig ble en sjekk med 10.000 kroner overrakt velforeningen. Den kom fra Verneforeningen Gamle Drøbak og ble overlevert av Anne Gulliksen.

– Vi setter stor pris på at Drøbak Vel står for dette arrangementet, der profesjonelle står for oppskytingen av fyrverkeri. Det reduserer også risikoen for den gamle trehusbebyggelsen som vi ønsker å ta vare på, fremhever Gulliksen og la til at det ikke alltid gjennomføres like sikkert på hjemmebane.

Koster 180.000

Etter at Frogn kommune nylig puttet 80.000 kroner i potten, manglet rundt 100.000 kroner for fyrverkeripakken som tas hånd om av drøbakmannen Espen Kolstad. Med sjekken fra verneforeningen inkludert, er nå 90.000 kroner i boks.

Viktig brikke: – Han er gull, sier Astrid Halmøy om drøbakmannen Espen Kolstad som står for fyrverkeriet i Drøbak på nyttårsaften. Foto: Tore Kubberød/arkiv

Dermed har man samlet inn halvparten av totalsummen på 180.000 kroner. Nå sendes raketten videre til næringsliv og privatpersoner:

– Vi oppfordrer butikker, næringsliv og privatpersoner til å bidra. Kjøper man fakler til barnefyrverkeriet, hjelper det også. Inntekten går til å dekke fyrverkeriet, sier Astrid Halmøy optimistisk med tanke på å komme i mål og legger til at man i Drøbak får svært mye for pengene.

– Han er gull

– 180.000 kroner for et flott fakkeltog og fyrverkeri for barna på ettermiddagen og for et kjempeproft fyrverkeri ved midnatt er ikke mye. Espen Kolstad tar seg av leveranser, alt av søknader og hele pakka. Han tar sjansen på at det kommer inn nok penger og rydder opp søppelet etterpå. Espen Kolstad er bare gull for oss, sier Halmøy takknemlig.

Uten at Astrid Halmøy har nøyaktig oversikt, sier hun flere tusen samles for å nyte det spesielle skuet hvert år – forutsatt at det er lov til å samles.

Hun følger nøye med på utviklingen i koronasituasjonen:

– Vi er i løpende dialog med kommuneoverlegen. Skulle det bli så ille at vi må avlyse, vil pengene bli overført til neste år. Ingen gir penger forgjeves, det trenger man ikke være redde for, men vi satser selvsagt på å gjennomføre, sier hun.