Farvel Mette

Meldingen om Mette Thorp’s bortgang kom til oss som en beksvart sky foran solen, og som en sorgtung beskjed. Mette har i en årrekke bidratt til å lage solskinnshistorier både for Drøbak og for en rekke av oss som bor her. Hennes engasjement for hundrevis av seniorer i Drøbak, gjennom sitt virke ved Eldresenteret, var enormt. Hun påla seg selv en rekke gjøremål, og ikke minst var igangsettingen av  U3A, Universitetet for den tredje alder, huskes som et stort løft for svært mange av de eldre i kommunen.

Dette ga henne mange venner. Senteret ble en dag i uken omgjort til en undervisningsinstitusjon, hvor en rekke fag ble tilegnet av mange hundre svært så interesserte og lærevillige seniorer over flere år.

Mette var som en solstråle over alt hvor hun var engasjert. Hun hadde alltid en rekke jern i ilden, og brant for vernesaken og for at Drøbaks identitet og gamle trehusbebyggelse for enhver pris måtte bevares. Hun flyttet selv med sin familie fra Torkildsbyen og til den gamle delen av Drøbak hvor hun med sitt nærmest evigvarende, strålende humør fargela omgivelsene med vakker koloritt.

Å treffe Mette på gaten var en opplevelse i seg selv. Det var alltid noe hun brant for, det var alltid noe hun var levende interessert i, og alltid var det for å gjøre andre glade og fornøyde. Mette tenkte aldri på «whats in it for me», som er så vanlig i våre dager, for Mette var det alltid «Vi».

Med Mettes bortgang har Drøbak mistet en betydelig ambassadør. Hun var genuint opptatt av at Drøbak skulle framstå som en vakker liten by, med en særdeles viktig trehusbebyggelse å ta vare  på. Men det var ikke bare bare husene. Like viktig var trærne, Badeparken, omgivelsene, det vakre, trivselen for alle som bodde her, detaljene, summen av alt dette gjorde at Mette stolt kunne fortelle at hun kom fra Drøbak. Uansett hvor hun befant seg i verden.

Nå har ambassadøren forlatt oss. Påfyllet hun ga oss av smittende positivitet og entusiasme kan ikke erstattes sånn uten videre. Drøbak har mistet en av sine mest trofaste venner. Mistet en viktig talsperson i et stort puslespill om det å ta vare på det vakre rundt oss, hverandre og ikke minst vår lokale identitet. I det puslespillet er brikken borte, og den kan aldri erstattes.

Hvil i fred kjære Mette.

Pål Mørk