Forleden dag fikk vi en mail med følgende innhold:

VERNEFORENINGEN

FRUEN FRA HAVET

Bernhardt Magnussens artikkel i Pensjonist-nytt 1999, nylig gjengitt I Verneforeningens regi 2018, er dessverre både misvisende og historisk uriktig. Vi, min søster og jeg, ber verneforeningen  formidle den riktige historien om Fruen fra Havet.

Vår mor Ingeborg Ihle født 1909 døde 2009 i London, var gift med
Torp, Drangsholt, Lacey og Lane. Hennes gravsted er på
kirkegården i Drøbak.
Ingeborg Ihle og Rolf Nielsen, var begge gründere av kåpefabrikken Ihlni i 1931/32. Ingeborg sto for produksjonen, Rolf for salg (han hadde både bil og kundekrets). Onkel Rolf giftet seg senere med Ingeborg lillesøster, Anne Marie, ellers kalt Tante Nøste av oss.

Ingeborg giftet seg med Torp, fikk 3 barn  for så å skille seg. Ihlni ble en suksess. Hun forlot bedriften etter noen år. Etter hvert flyttet bedriften fra Oslo til Drøbak der nåværende kommunehuset ligger.
Ingeborg giftet seg påby med den tids kjent skuespiller Erling Drangsholt. Han var fra Kristiansand og det var i Kristiansand  hun fant i et loft «Fruen fra havet». Gallionsfigur historien før dette vet vi lite om. Dette var under krigen. Fruen fra havet havnet på vår husvegg i Dalsveien 27 i Oslo.

Fra boka «DRØBAK» Drøbak kommune. Foto Svein Qwammen

Etter krigen var økonomien skrall og både penger, mat og ting var mangelvare. Som den gründeren hun var tenkte hun at dukker kunne produsere. Hun var fortsatt gift med Drangsholt og i 1946 reiste hun til England, til en annen søster, for å lære på en dukkefabrikk hvordan de ble laget.

1947 fikk hun leie Varmbadet  av kommunen. Kontorsjef Thorbjørnsen,  mannen til min klasseforstander Molsa, som ordnet dette sa  « Vi trenger arbeidsplasser i kommunen.  Glem husleien til den dagen bedriften kan betale.»……Ingeborg glemte aldri den hjelpen hun fikk.
Som takk gav hun Drøbak senere de tre havfruene som ble utført av Reidar Finsrud  som nå står på moloen i båthavnen. Hun ville Pynte opp Drøbak.

Dukkefabrikken ble Grunnlagt 1947 og vi flyttet til Anton Thoresensvei i Drøbak 1948, vi kalte huset  Dukkestua. I et av disse årene var Ingeborg Drøbaks største skatteyter. Hun kjøpte Los Lehmanns hus i båthavnen og Karl Randin var sjef for bamseproduksjon i første etasje. I annen etasje bodde ansatte.

Dukkefabrikken ble solgt begynnelse av sekstitallet, ikke til Randin, men til Logos i Moss. Randin leide Varmtbadet og fortsatte med produksjon av bunads dukker til turister. Den Norske Dukkefabrikk  levde videre på Vestlandet.
Fruen fra havet kom til huset i båthavnen (Bentsebakken 4) en kort stund for så å bli fraktet over til vårt hjem i Hampstead, London. Plassert utenfor inngangsdøren til glede for barn og øvrige forbipasserende. Dette var på begynnelse av seksti tallet når Ingeborg avviklet sine eiendeler i Norge. Jeg fikk dukkestua (Anton Thoresens vei 8), min søster båthavnen og vår bror et hus nordpå.  Vi kunne hverken belåne eller selge uten hennes samtykke.
Da gallionsfiguren ble fjernet fra båthavnen lovet hun kontorsjef Thorbjørnsen at den ville komme tilbake til Drøbak en dag.

I mellomtiden har havfruen prydet huset i London i flere tiår. Det ble furore da hun ble fjernet og en uekte gallionsfigur ble anskaffet, som nå henger på hennes plass i London. Det hører med til historien at Fruen fra havet ble innpakket og lå på dekk under overfarten til England. Fred Olsen fraktet henne på ny fra Newcastle til Oslo, men denne gangen fikk hun egen kahytt, og den spanske lugar piken gjorde korsets tegn, hver gang hun var innom åpenbaringen i sengen.

Min søster er nå ansvarlig for vedlikehold av gallionsfiguren. Fruen fra havet  er dyr i drift og må jevnlig vedlikeholdes. Hun er en pryd for Drøbak i likhet  med havfruene, en søt liten stavkirke /fuglebur som ligger glemt på bakken på eldresenteret. Både min mor var, min søster og jeg er, glad i Drøbak.  Vi ble litt rotløse i vår oppvekst, men har røtter i Drøbak.

Det er leit at Berrnhard Magnussen ikke tok seg tid til å sjekke fakta med oss. Men vi blir alle eldre.

London 10 januar 2018.
Hilsen Anne Lise Sletbak Martinsen ( Lisen)

Les den opprinnelige artikkel fra Bernhard Magnussen her Fruen fra havet.