Det hadde snødd hele natta, og tung, våt snø hadde lagt seg over Drøbak da Karl August Børresen tok dette bildet. Motivet var «Vinter i gamle Storgaten». Det var en myk, hvit start på det nye året 1920. De nye skiene er allerede i bruk, og mor og minstemann har kanskje handlet inn til dagens forbruk hos M. & J. Skancke i enden av gaten.
Egentlig var det bare én gate i det gamle Drøbak, nemlig Storgaten, som gikk fra Lehmannsbrygga til Ringeplan. I dag heter denne delen Niels Carlsens gate. I huset til venstre holdt skomaker Karl Johan Karlsen til. Senere skomaker Hansen. I dag er det kjøkkenet til restaurant Kumlegaarden. Videre ser vi utsalget til baker Rasmussen, senere Scharf, og senere baker Knutsen (fra juni 1920). I dag heter stedet Galleri Kafé Teskje.

Dette var en gang byens finere forretningsstrøk, med blant annet J. O. Rommeruds Kjøttforretning, Drøbak Glassmagasin og isenkram, samt kolonialhandler Torvaldsen. Bildet under viser samme gate i dag.

Tekst: Per-Willy Færgestad og Jan-Kåre Øien.
Verneforeningen Gamle Drøbak
www.verneforeningen.no