I kveld delte nesteleder i Verneforeningen, Sylvi Ofstad Samstag, ut to diplomer for hederlig innsats. Det første diplomet er tildelt Helle, Merete og Bjørn Kristiansen, eiere av Anton Thoresens vei 6. De får diplomet for gjenbruk og godt vedlikehold.

Det var datter og sønn av Helle Kristiansen, Tuva og Ørjan Kristiansen Hatlestad, som tok i mot diplomet på vegne av eierne.

Vinner av diplom, Anton Thoresensvei 6. Tredje generasjon sammen med plakettkomiteen. Foto: Jan-Kåre Øien

Det andre diplomet ble tildelt Frogn kommune for hederlig innsats og ivaretakelse av de grønne benkene i Badeparken. Ordfører Sigbjørn Odden mottok diplomet på vegne av kommunen.

Ordfører Sigbjørn Odden mottar diplom på vegne av Frogn kommune. Her med nestleder i Verneforeningen, Sylvi Ofstad Samstag og plakettkomiteen, Kristin Kreul, Morten Tvedt og Aleksander Breiby Herseth. Foto: Jan-Kåre Øien

Her kan du se diplomene og begrunnelsene fra plakettkomiteen:

«Diplom for hederlig innsats tildeles eierne av Anton Thoresens vei 6,
Helle, Merete og Bjørn H. Solberg Kristiansen,
for gjenbruk og godt vedlikehold.

Eierne av Anton Thoresens vei 6 og deres foreldre tildeles diplom for gjenbruk av eldre bygningsdetaljer og godt vedlikehold. Huset representerer svalgangshusene i Drøbak, en husmodell som har vært vanlig siden 1700/1800-tallet. Det ble innkjøpt i familien Kristiansen i 1968. Komiteen trekker frem godt vedlikehold av huset, et godt opparbeidet miljø med hus, hage, Drøbakstakitt, inngangsportal og bod, og vil i særlig grad vektlegge fokuset på gjenbruk. Dette har gjort at huset og husets miljø i dag viser frem en velholdt eiendom med spennende detaljer.

Diplomet til Anton Thoresens vei 6.

«Diplom for hederlig innsats tildeles Frogn kommune for ivaretakelse av de grønne benkene i badeparken.

Det står i dag igjen 18 grønne benker i Badeparken, samt spor etter en som er fjernet. De grønne benkene er en viktig del av badeparkens historie og karakter, og de har unike kvaliteter slik de bevisst og nennsomt er plassert i parkens enkle og naturlige landskapspreg.

Benkene bør fortsatt tas vare på slik som de er, og plakettkomiteens håp er at kommunen fortsetter å skjøtte dem slik at de kan fortsette å være en viktig del av Badeparken og Drøbaks kulturhistorie og en ressurs for de som bruker parken i mange år framover.»