Delius, Sinding & Gade

Verneforeningen får mange henvendelser. I bland også om ting vi ikke kan svare på. Dette mottok vi den 3/2. I håp om at våre medlemmer kan kaste lys over dette:

«Hei i Venneforeningen for Gamle Drøbak!

Jeg er forfatter, og skriver for tiden på den første boka på norsk om den engelske komponisten Frederick Delius (1862-1934). I mange land er hans musikk mye spilt. I England hadde han i fjor eget frimerke, og BBCs nye dokumentar om ham ble vist på NRK.

Delius var en stor norgesvenn, på lange opphold her ca. annethvert år. Han var en nær venn av mange store navn i norsk kulturliv, inkl. Bjørnson, Grieg og Sinding.

Til poenget! I 1891 og 1893 bodde Delius i Drøbak og på Husvik. Han var på besøk da hos ekteparet Gade: Augusta og Fredrik Georg Gade. (Bindeleddet her var komponisten Christian Sinding, som senere skulle gifte seg med Augusta Gade.)

Jeg lurer på om verneforeningen kunne hjelpe meg noen spørsmål:

* Hvor bodde Gade-ekteparet?
* Finnes huset i dag?
* Kjenner foreningens medlemmer til noe gammelt bilde av huset?

Jeg ville være meget takknemlig for noe spor som helst som kunne hjelpe meg videre.

Forresten er jeg meget imponert over deres nettsider. I min research er jeg innom mange sider til lokalhistoriske foreninger, men har ikke sett en som matcher deres!

Beste ønsker
Dr. Andrew J. Boyle». Kan du noe om dette spørsmål hører vi gjerne fra deg!

Her er vårt foreløpige svar:

«Drøbak 4.2

Hei!
Takk for hyggelige ord om vår lille web-side, Jeg har dessverre ikke noen kunnskaper om det du spør om, men skal sende dette videre så får vi se om noen av «våre» kan svare. Imidlertid ser jeg av http://www.artemisia.no/arc/historisk/oslo/bygninger2/skovveien.11.html at Fredrik Georg Gade bodde i det som i dag heter Skovveien 11 i Oslo fra 1889. Dersom ekteparet var i Drøbak (ev.Husvik) 1891 og/eller 1893 har vel dette vært i form av et sommerhus?

Har du kontaktet Frogn historielag http://www.frogn-historielag.org/ om dette?

M v h – Tore Erlandsen».