Apotekhagen i ny drakt?

Apoteker Holst steller sin frodige hage i år 1900.

Som mange har lagt merke til har motorsagene brummet i Drøbak sentrum i det siste. Det er kratt og småtrær på den delen av Apotekhagen som var eid av Kirkelig fellesråd som er blitt fjernet etter at Arne Wessel-Berg har kjøpt tilbake denne tomta og satt i gang opprydningen. Dette har medført at Verneforeningen sendte følgende melding til Drøbaks Byantikvar Liv Lund Nygard:

«Drøbak 13.8
Hei!

I forbindelse med at Arne Wessel-Berg har overtatt resten av den gamle apotekerhagen fra tidligere eier og har sett i gang en meget nødvendig opprydning vil vi oppfordre til å ta kontakt med eier for å få klarlagt i hvilken grad han er interessert i å ta vare på det som måtte være igjen av den gamle apotekerhagen. En nennsom restaurering her kunne bli et svært verdifullt tilskudd til Drøbak sentrum. VI hører via omveier at eier er interessert i å ta vare på disse sporene, men han kan sikkert ha utbytte av faglig støtte og hjelp. Vi hører også at det har vært fagfolk fra Universitetet på Ås som tidligere har kartlagt denne hagen.

Med hilsen
Verneforeningen Gamle Drøbak».

Vi håper selvfølgelig at Frogn Kommune kan tilføre gode råd i dette arbeidet og at eieren er interessert i å ta vare på de spor som måtte ligge i jorda som nå blir blotlagt. En restaurert apotekhage her kunne bli et stort tilskudd til Drøbak!