Klagerett/nabostatus til besvær for hvem?

Den journalistiske vinklingen på Amtas dekning av Verneforeningens klagerett krever noen presiseringer. Verneforeningen har i nærmere 50 år arbeidet aktivt for vern av Gamle Drøbak. Vår virksomhet har gjennom sitt formål bidratt til at Drøbak i dag fremstår som en betydelig turistdestinasjon og en attraktiv småby. Det er bra for så vel de som driver forretning i byen som dens innbyggere. Drøbaks kvaliteter er så sterke at byen er gitt en plass på Riksantikvarens NB! – register for verneverdige by-miljøer.

Forvaltningsplan for Badeparken

Verneforeningen Gamle Drøbak er glad for at Badeparken endelig får den oppmerksomheten den fortjener og stiller seg svært positivt bak og støtter behovet for en økt bemanning for vedlikehold av Badeparken. Videre ønsker vi å rose Frogn kommune for et godt og grundig arbeide ifm Forvaltningsplanen for Badeparken, spesielt mht innhenting av historiske fakta.

De historiske hager i Drøbak

Vedlagt oversendes en rapport om de historiske hagene i Tranga 8 og Prestegården i Seierstenveien 1 i Gamle Drøbak. Rapporten er basert på en befaring med landskapsarkitekt Mette Eggen den 18. mai i år. Rapporten er kvalitetsikret av Mette Eggen og beskriver hagenes oppbygging og struktur og synliggjør skadevirkninger ved eventuelle utbygginger i disse hagene knyttet opp mot to svært verneverdige boliger.

Videre til innlegget

Ny «Verneplan» i Gamle Drøbak!

Kommunestyret har sendt på høring forslag til områdereguleringsplan Gamle Drøbak med høringsfrist 15. juni 2017. Dette er en viktig sak for kommunens innbyggere og Verneforeningen. Verneforeningen vil avgi en høringsuttalelse innen fristen, og vil avholde et medlemsmøte om saken 8. juni 2017. Les mer om høringsutkastet og verneforeningens syn under. "Områderegulering Gamle Drøbak" er altså det nytt navn på forslaget til ny "verneplan".

Videre til innlegget

Vårt foreløpige forslag til justering av verneplanforslaget!

I april 2017 ble det med en stemmes overvekt gjort et førstegangsvedtak i Kommunestyret med nye bestemmelser innenfor det tidligere VERNEOMRÅDET i Gamle Drøbak by. Nå er den nye planen sendt til høring. Nå er planen kalt "Områdereguleringsplan for Gamle Drøbak". Verneforeningen har diskutert saken med de politiske partier. Vedlagt er våre foreløpige forslag til endringer markert med fet skrift. Den 8.juni skal medlemsmøtet se på forslaget og foreta eventuelle uvidelser eller endringer. Møt opp på Hospitalet 8. juni!

I disse Verneplan-tider

Som kjent har Frogn Kommune arbeidet mye med en revisjon av Verneplanen for Gamle Drøbak de siste årene. I april 2017 skal en revidert og forenklet versjon, vedtatt med en stemmes overvekt, sendes på høring. Verneforeningen vil selvfølgelig gi en fyldig uttalelse, men vi har allerede begynt å snakke med de politiske partier i et forsøk på å redde mest mulig av Rådmannens opprinnelige forslag til verneplan. Det var derfor svært interessant for oss å finne et intervju med Riksantivaren og Miljøvern ministeren