Dammen på Husvik

Av Putte Halvorsen (Publisert i PENSJONIST NYTT nr 2-2006)

Et sted i Drøbak som kanskje ikke er så kjent for de fleste turgåere er Husvikområdet. Det er ikke så rart, for tidligere var dette område skiltet “Adgang forbudt! Militært område”.
Etter at Forsvaret har lagt ned sin virksomhet på Oscarsborg, har det bl.a. hatt til følge at interessen for det gamle militærområde HUSVIK er kommet i fokus.
Ikke minst er det diskutert om ikke Husvik burde selges eller leies ut til bolig-område. Men her må man fare varsomt frem. Dette område må det vernes om!
To veier fører inn i området. Den øverst beliggende går forbi Ringedammens boligfelt, inn gjennom en port og til en parkeringsplass for bilene til dem som skal besøke Oscarsborg. Går man videre forbi militærkasernen som inneholder leiligheter i to etasjer, er man straks inne i det område som man i dag ønsker utlagt som et vernet friområde.
Følger man veien forbi kasernen videre nordover, tar man av til venstre og går utfor bakke i retning øst til man treffer på
Dam

DAMMEN PÅ HUSVIK. Den er omtrent 40 m lang og 10 meter bred, delvis igjengrodd. Dammen er inngjerdet, men i dårlig forfatning i dag Rett overfor dammen ligger det to rødmalte bygninger. Disse tilhørte vaskeriet for underoffisersskolen som lå der hvor den store parkeringsplassen er i dag. Vannet til vaskeriet ble pumpet opp fra dammen vi snakker om. Etter 2. verdenskrig ble vaskeriet nedlagt og flyttet til Sundegata. De militære hus og kasernen ble utslettet som ledd i en stor brannøvelse.

Tenk om en kunne få rensket opp dammen, ryddet området og beplantet det, kanskje få satt opp noen benker. Da ville vi få en praktfull hvileplass med blomsterflor og livlig småfuglsang, Vi gjengir her et gammelt fotografi fra den gang dammen var i bruk. Det var til og med mulig å ta seg en liten rotur ut fra den lille brygga som vi skimter på fotografiet.
Hvis vi ankommer nedenfra – fra bilveien som går fra Sundbrygga til Vindfangerbukta, og går forbi dammen, dukker det opp noen små stikkveier som fører oss opp til de gamle kanonstillingene for 15 cm’ kanonene. Det var 3 av dem, og her var det full aktivitet den 9.april 1940. Ikke mindre enn 20 store granater ble avfyrt mot den inntrengende tyske flåte og gjorde så store skader at eskadren valgte å gjøre vendereis og legge seg i ly bak Hurumlandet.
Her oppe er det en fantastisk flott utsikt over Drøbaksundet. Dette området må aldri ble utbygget. Vi kaller området for «Kopås». Her kan man «kope» eller glane helt ut til Filtvet¸ som man sa i gamle dager. Ta en vandring rundt på denne åsen, hvor navnet i manns minne har hatt betegnelsen «Kopås».
Ha en fin søndagstur !