Filmen “Drøbak 1973-76″

Filmen inneholder en rekke opptak fra datidens småby

DrøbakFilmen starter med opptak av daværende Politimester Drag, stupende. Han bodde i Drøbak og hadde sitt virke her som politimester og leder av Politikammeret som også lå i Drøbak. Han bodde i Niels Carlsens gt 51 og var nærmeste nabo til Badeparken hvor han daglig hadde sine svømmeturer.  Kommunens mangeårige kontorsjef, Rolf Thorbjørnsen interjues både om sin politimesternabo og om Drøbak Kommunes rike historie. I opptakene fra 17ende mai toget ser vi Rolv Wesenlund, tidligere byborger, som både taler og deltaker i toget.

10.24 ut i filmen får vi et intervju med lege Johan Munich, som i mange år var en svært viktig bauta i byens indre liv. Han sees i sin kjære rosehage. En hage som var en pryd for byen gjennom mange år!

11.15 ut i filmen opplever vi Drøbaksund 2, som gikk mellom Lehmansbrygga og Storsand i Hurum. Det var den gang det faktisk var mulig for andre enn billister å ta seg over Oslofjorden.

Etter en tur innom TENTO – tapetfabrikken, som lå midt i Båthavna møter vi Fiskehandler Evensen i Drøbak Fiskebasar, som lå i lokalene der en eiendomsmegler holder hus i dag.

Ca 15 minutter ut i filmen besøker vi Akershus Amtstidende og avisens manngeårige redaktør Aage Hansen som snakker om sin avis mangeårige historie.

18 min inn i filmen ser vi Verneforeningen Gamle Drøbaks daværende formann Johan Simonsen åpner foreningens foto utstilling med gamle bilder fra byen, en utstilling som ga grunnlaget for begge bildebøkene som foreningen senere ga ut.

Redaktør Hansen fører oss videre rundt i byen og festningsverkene og noterer at Kong Olav i 1975 avduket statuen over Oberst Birger Eriksen. En sen, men kjærkommen hyldest for hans innsats under verdenskrigen.

Ca 27min ut i filmen får vi et lite intervju med Bernhard Magnussen, en “Urinnvåner” så god som noen.Han var født og oppvokst her og bodde her helt til sin død i 2013.

Etter en liten gjennomgang av den fantastiske naturen en finner i “Nordmarka” får vi se Bringsværds Båtbyggeri på Husvikholmen. Her forgikk produksjonen av diverse forskjellige typer fritidsbåter, deriblandt BB11 i mange år. Her får vi også se en ung Bror Bringsværd i aktivitet som båtbygger – før han senere starter opp sitt arkitektskontor i Tento.

Vi beklager at lyd og opptak bærer preg av “tidens tann”, men vi håper dette kan gi et lite bilde av hva en gang var i denne lille rare byen vår.